Automobile Lightweight Technology: Development Trends of Aluminum/Magnesium Alloys and Their Forming Technologies

1. 개요:

  • 제목: Automobile Lightweight Technology: Development Trends of Aluminum/Magnesium Alloys and Their Forming Technologies
  • 저자: Fu Penghuai, Peng Liming, Ding Wenjiang
  • 발행 연도: 2018
  • 발행 학술지/학회: Strategic Study of CAE
  • Keywords: automobile, lightweight, aluminum alloy, magnesium alloy, forming technology, development trend

2. 연구 배경:

중국은 자동차 생산 및 소유 증가로 인해 심각한 에너지 소비, 안전 및 환경 문제에 직면하고 있다. 자동차 경량화 기술은 자동차 산업의 지속 가능한 발전을 추진하고 연비를 향상시키며 배출가스를 줄이는 중요한 수단이다. 경량화 기술은 경량 설계, 경량 소재, 경량 제조 공정의 세 가지 주요 요소로 구성된다.

새로운 경량화 기술의 실현 가능성은 비용 대비 효과에 달려 있으며, 이점이 비용 증가보다 훨씬 클 경우에만 구현된다. 본 연구는 새롭게 개발된 경량 알루미늄 및 마그네슘 합금과 자동차 분야에서의 알루미늄/마그네슘 성형 기술 개발에 초점을 맞춘다.

3. 연구 목적 및 연구 질문:

  • 연구 목적: 알루미늄 및 마그네슘 합금의 개발 동향과 자동차 산업 적용의 장애 요인을 분석하고, 중국 자동차 산업에서 알루미늄 및 마그네슘 합금의 사용을 촉진하기 위한 방안을 제시한다.
  • 핵심 연구 질문: 새로운 경량 알루미늄 및 마그네슘 합금 및 성형 기술의 발전 동향은 무엇이며, 자동차 산업에서의 적용에 따른 장벽은 무엇인가? 중국 자동차 산업에서 알루미늄 및 마그네슘 합금의 사용을 증진시키기 위한 실행 가능한 해결책은 무엇인가?
  • 연구 가설: 새로운 소재, 새로운 성형 기술 및 새로운 응용 분야의 개발을 통해 알루미늄 및 마그네슘 합금의 자동차 산업 적용을 증진시킬 수 있다.

4. 연구 방법론:

  • 연구 설계: 문헌 연구
  • 데이터 수집 방법: 알루미늄 및 마그네슘 합금 관련 학술 논문 및 산업 보고서 검토.
  • 분석 방법: 알루미늄 및 마그네슘 합금의 개발 동향과 자동차 산업 적용 장벽 분석, 해결책 제시.
  • 연구 대상 및 범위: 알루미늄 및 마그네슘 합금, 성형 기술 및 자동차 산업 응용. 중국 내외 연구 및 응용을 모두 포함.

5. 주요 연구 결과:

  • 핵심 발견사항:
    • 새로운 알루미늄 및 마그네슘 합금, 새로운 성형 기술, 새로운 응용 분야의 개발에 대한 리뷰.
    • 자동차 산업에서 알루미늄 및 마그네슘 합금 사용 증진을 위한 가능한 해결책 제시.
    • 알루미늄 합금의 경우, JDA1 및 JDA2 합금과 같은 새로운 합금, 진공 다이캐스팅, 유변 다이캐스팅과 같은 새로운 성형 기술, 엔진 브라켓, 자동차 차체와 같은 새로운 응용 분야의 개발 및 적용 사례가 제시
    • 마그네슘 합금의 경우, JDM1~JDM4 합금과 같은 고성능 합금, 유동 성형과 같은 새로운 성형 기술, 엔진 실린더 헤드, 자동차 차체와 같은 새로운 응용 분야의 개발 및 적용 사례가 제시
    • 자동차 경량화 기술의 장벽으로는 고가의 소재비, 높은 R&D 및 생산 비용, 유지보수 비용 증가, 부식 및 접합 기술의 미성숙 등 제시
  • 통계적/정성적 분석 결과: 정성적 분석 결과 위주로 제시됨.
  • 데이터 해석: 논문에 제시된 데이터, 연구 결과 분석 및 해석을 통해 알루미늄/마그네슘 합금의 개발 및 응용 동향을 파악하고, 장애 요인과 해결 방안을 제시.
  • Figure Name List:
    • Figure 1. Engine bracket (chassis system) made from the JDA1 aluminum alloy,
    • Figure 2. Photographs of die cast aluminum alloy V6 engine blocks,
    • Figure 3. Calipers (chassis system) produced by rheo-die casting of semi-solid aluminum alloy and their internal microstructure,
    • Figure 4. Aluminum truck wheels produced via forging & flow forming by the Shandong Meika Wheel Co., Ltd,
    • Figure 5. Microstructure of the die-cast Mg-4A1-4Sm-0.3Mn alloy in the as-cast condition,
    • Figure 6. Production of magnesium alloy wheels via extrusion process,
    • Figure 7. JDM1 magnesium wheel produced by cast & flow forming technology,
    • Figure 8. Engine cylinder head made of JDM1 magnesium alloy
Fig. 1. Engine bracket (chassis system) made from the JDA1 aluminum alloy. (a) Design drawings; (b) and (c) photograph of the casted component.
Fig. 1. Engine bracket (chassis system) made from the JDA1 aluminum alloy. (a) Design drawings; (b) and (c) photograph of the casted component.
Fig. 2. Photographs of die cast aluminum alloy V6 engine blocks.
Fig. 2. Photographs of die cast aluminum alloy V6 engine blocks.
Fig. 3. Calipers (chassis system) produced by rheo-die casting of semisolid aluminum alloy and their internal microstructure. The eutectic Si
phases exhibits a fine and dispersed distribution after T6 treatment.
Fig. 3. Calipers (chassis system) produced by rheo-die casting of semisolid aluminum alloy and their internal microstructure. The eutectic Si phases exhibits a fine and dispersed distribution after T6 treatment.
Fig. 4. Aluminum truck wheels produced via forging & flow forming by
the Shandong Meika Wheel Co., Ltd.
Fig. 4. Aluminum truck wheels produced via forging & flow forming by the Shandong Meika Wheel Co., Ltd.
Fig. 5. Microstructure of the die-cast Mg-4Al-4Sm-0.3Mn alloy in the
as-cast condition; the secondary phase exhibits a clumped distribution.
Fig. 5. Microstructure of the die-cast Mg-4Al-4Sm-0.3Mn alloy in the as-cast condition; the secondary phase exhibits a clumped distribution.
Fig. 7. (a) JDM1 magnesium wheel produced by cast & flow forming
technology; (b) the microstructure of the wheel in the as-cast condition,
which has a yield strength, tensile strength and elongation of 85 MPa,
138 MPa, and 4.8 %, respectively; (c) the microstructure of the wheel
rim after flow forming. In as-flow formed condition, the wheel has a
yield strength, tensile strength, and elongation of 278 MPa, 317 MPa,
and 8.4%, respectively
Fig. 7. (a) JDM1 magnesium wheel produced by cast & flow forming technology; (b) the microstructure of the wheel in the as-cast condition, which has a yield strength, tensile strength and elongation of 85 MPa,
138 MPa, and 4.8 %, respectively; (c) the microstructure of the wheel rim after flow forming. In as-flow formed condition, the wheel has a yield strength, tensile strength, and elongation of 278 MPa, 317 MPa,
and 8.4%, respectively
Fig. 8. (a) Engine cylinder head made of JDM1 magnesium alloy and
(b) surface morphology of the combustion chamber after road tests over
9000 km.
Fig. 8. (a) Engine cylinder head made of JDM1 magnesium alloy and (b) surface morphology of the combustion chamber after road tests over 9000 km.

6. 결론 및 논의:

본 연구는 알루미늄 및 마그네슘 합금의 개발 동향과 자동차 산업 적용의 장애 요인을 분석하고 해결책을 제시하였다. 새로운 소재, 새로운 성형 기술, 새로운 응용 분야의 개발은 자동차 경량화에 기여할 수 있다.

그러나 고가의 소재비, 높은 R&D 및 생산 비용, 유지보수 비용 증가, 부식 및 접합 기술의 미성숙 등의 장벽이 존재한다. 중국 자동차 산업은 알루미늄/마그네슘 합금 경량화 기술의 개발 및 응용을 위해 소재 개발, 제조 공정 최적화, 기초 연구 심화, 다이캐스팅 공정 활용 등의 노력을 해야 한다.

7. 향후 후속 연구:

알루미늄/마그네슘 합금 관련 기초 연구 심화, 새로운 성형 기술 개발, 자동차 부품의 다양한 응용 분야 확대에 대한 추가 연구가 필요하다. 특히 마그네슘 합금의 부식 문제 해결 및 접합 기술 개선을 위한 연구가 중요하다. 또한 산업계와의 협력을 통해 기술 상용화를 위한 연구가 필요하다.

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9. Copyright:

본 자료는 Fu Penghuai, Peng Liming, Ding Wenjiang 저자의 논문: "Automobile Lightweight Technology: Development Trends of Aluminum/Magnesium Alloys and Their Forming Technologies" 를 기반으로 작성되었습니다.

DOI는 10.15302/J-SSCAE-2018.01.012 입니다.

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